Från bondens redskap till snobbarnas leksak

Det sägs att riktiga intressen sitter i generna och för italienaren Ferruccio Lamborghini var det teknik och motorer som gällde.
MITT UNDER BRINNANDE VÄRLDSKRIG hamnade den unge tekniknörden på grekiska ön Rhodos för tjänstgöring med service och reparation av militära fordon.
Efter kriget hade han som affärsidé att bygga om gamla militärfordon till traktorliknande maskiner som Italien var i stort behov av. 1949 började han utveckla och tillverka traktorer undereget namn, Lamborghini Trattrice. Företaget utvecklades till en av Italiens ledande tillverkare av traktorfordon.
1958 KÖPTE FERRUCCIO LAMBORGHINI EN FERRARI. Han var inte imponerad av bilen och kontaktade Enzo Ferrari själv för att påtala vad som kunde förbättras.
Enzo Ferrari blev förargad över att en simpel traktortillverkare vågade kritisera hans produkt och det skar sig omgående.
Konflikten blev startskottet till produktionen av Lamborghinis första sportbil.
1963 öppnade han sin första fabrik under namnet Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. och 1964 levererades de första bilarna.
Ferruccio Lamborghinis första stora framgång blev Lamborghini Miura.